Běh na dlouhou trať aneb hubnutí běháním

0

Běh je pro člověka odpradávna přirozeným pohybem. Seznámíme vás s tím, jak vypadá správný běžecký styl a jakých prohřešků se běžci dopouštějí. Dozvíte se, proč se vyplatí udržovat vlastní tělo v kondici a jaké pozitivní změny u vás nastanou. Tak tedy, běžme na to!

Než vyběhnete – Jak vybrat správnou běžeckou obuv a oblečení?

Běžecká obuv

Správná běžecká obuv patří mezi nejdůležitější součást výbavy běžce. Na trhu se nachází nepřeberné množství typů obuvi a vybrat tu správnou může být občas matoucí. Proto se nestyďte obrátit na odborníka, který vám poradí a případně udělá diagnostiku došlapu. Při výběru obuvi jsou rozhodující tyto faktory:

  • velikost a tvar nohy,
  • vaše tělesná váha,
  • terén, na kterém chcete běhat,
  • technika běhu,
  • množství a objem tréninkových dávek,
  • intenzita běhu.

Běžecké oblečení

Oděv vám musí dobře padnout a ochránit vás proti nepřízni počasí. Proto vybírejte prodyšné a elastické materiály. V zimě se oblékněte tak, abyste neprochladli a mohli se volně hýbat. V létě přijdou vhod krátké legíny či šortky.

Běžecké oblečení

Při zimním běhu je správné oblečení důležité.

7 důvodů proč začít pravidelně běhat?

1. Běh je zdravý, posílí vaše srdce a cévy

Zvýší se počet červených krvinek, které transportují kyslík v těle. Snížíte riziko infarktu a vysokého tlaku.

2. Zhubnete a posílíte tělo

Pomocí běhu zvýšíte svůj metabolismus a kalorie budete spalovat mnohem rychleji. Zlepší se vaše efektivita pohybu a držení těla, což váš opticky ještě více zeštíhlí.

3. Bacily vás nedoběhnou

Stanete se více imunní, nesmíte se však příliš vyčerpat. Extrémně náročný trénink obranyschopnost těla sníží. V zimě budete otužilejší. Dbejte na správné oblečení a v průběhu tréninku se nezastavujte na dlouhou dobu, ať neprochladnete.

4. Je to snadné a levné

Nemusíte nikam dojíždět a kupovat si permanentku. Můžete běhat téměř kdekoliv. Stačí vám kvalitní obuv a silná vůle překonat vlastní lenost.

5. Vyčistíte si hlavu

Získáte odstup od svých problémů a starostí. Pocítíte uvolnění a svobodu. Budete lépe usínat a prášky na spaní se stanou minulostí. V práci se budete více soustředit a krizové situace zvládnete mnohem lépe.

6. Budete přitažlivější

Se vzrůstající fyzickou zdatností poroste i vaše sebevědomí. Pocítíte vlastní jistotu a duševní vyrovnanost. Jako bonus získáte pevnější postavu a pro své okolí se stanete přitažlivější (v přírodě vyhrávají zdatnější a dominantní jedinci).

7. Věk nehraje žádnou roli

Běhat můžete téměř v každém věku, pokud vám to zdraví dovolí. Mnoho lidí je tomu důkazem. Pomocí běhu omládnete a navrátíte zpět své síly.

Jak vypadá správný běžecký styl?

Správný běžecký styl eliminuje běžecká zranění a zajišťuje, že nebudete zbytečně plýtvat energií. Každý jsme originál a nelze běhat přesně podle nějakého ideálu, ale můžete svůj styl pilovat a posouvat dál.

Hlava je přibližně v prodloužení páteře, tělo je v jedné ose (žádný velký předklon ani záklon). Oči se dívají před sebe. Trup je lehce předkloněn dopředu, tím pádem pohyb směřuje vpřed. Při běhu neskákejte nahoru. Loket svírá pravý úhel a pohyb probíhá pouze v ramenním kloubu. Ruce se nepohybují do stran, což by vedlo k vytáčení ramen. Ruce nezatínejte křečovitě v pěst.

Chodidlo došlapuje co nejblíže k těžišti. Pokud došlápnete před tělesné těžiště, musíte došlápnout na patu, což může vést ke zdravotním problémům. Došlapujte na střed chodidla, poté následuje tzv. kolíbka – pata, špička. Zpravidla platí, že čím rychleji běžíte, tím spíše došlapujete na přední část chodidla až špičku.

Tělo v přímce

Při běhu by tělo mělo kopírovat přímku.

Skladba tréninku je také velmi důležitá. Není žádoucí začít běhat bez jakékoli přípravy nebo ukončit trénink sprintem.

Proto nejprve začněte s lehkým rozklusáním nebo chůzí. Dojde ke zvýšení tělesné teploty a tělo se připraví na fyzický výkon. Zhruba po 15 minutách následuje pár cviků z běžecké abecedy, které vám pomohou si osvojit správný běžecký styl. Po běžeckém výkonu zas nesmí chybět vyklusání, kdy se tělo zklidní. Na závěr nezapomeňte na strečink!

Nejčastější přešlapy běžců

Kroužení kyčlí

Kroužení kyčlemi je vhodné na rozcvičku před během.

Nedostatečné rozcvičení

Nikdy nevynechávejte rozcvičku, při které se řádně rozehřejete. Předejdete zbytečným zraněním.

Rychlé tempo

Klidnější vytrvalostní běh je klíčem k získání kondice. Občas je žádoucí trochu zrychlit, aby nenastala stagnace, ale určitě ne každý trénink. Při přepálení tempa přetěžujete organismus a nadšení z pohybu se vytratí mávnutím proutku. Správné tempo si můžete ověřit tzv. mluvícím testem. Pokud nejste schopni rozprávět, je to známka toho, že běžíte příliš rychle. Běhání není o lapání po dechu!

Nereálné či naopak žádné cíle

Nesnažte se překonávat sami sebe za každou cenu. Stanovte si reálné cíle, které vás budou motivovat, nikoliv odrazovat. Druhým extrémem je, když běháte bez cíle. Vaším cílem nemusí být uběhnout maraton, postačí i pár maličkostí (uběhnout o 1 km více, vyhledat neznámé zákoutí města atd.).

Špatná či stará obuv

Šetřit na botách se většinou nevyplatí. Tím netvrdím, že čím dražší boty, tím jsou pro vás vhodnější. Ale sešmajdané botasky prostě nestačí. Investujte chytře a poraďte se s odborníkem.

Ignorování signálů

Když běžíte a je na semaforu červená, také počkáte, až auta přejedou a naskočí znovu zelená. Poslouchejte své tělo a vnímejte signály, které vám říkají, že se máte zastavit. Cítíte se příliš unavení nebo na vás leze chřipka? Jít běhat je to poslední, co vaše tělo potřebuje, zbytečně byste ho jen vyčerpali a prodloužili dobu léčení.

Hladovění

Myslíte si, že pokud se po tréninku nenajíte, tak zhubnete rychleji? Omyl! Tělo není hloupé a potřebuje po výkonu doplnit energii. V nouzi sáhne i po bílkovinách ve svalech a to není žádoucí. Nebojte se (přiměřeně) jíst a dodat tělu potřebné látky. Auto bez benzínu také nepojede spolehlivě.

Vynechání regenerace

Bez dostatečného odpočinku se kvalitního výkonu nedočkáte. Spíše si koledujete o nějaké zranění. Rovnováha je součástí všech věcí okolo nás. Tak jak se střídá den s nocí, musí po námaze přijít relaxování. Využijte nabídku sportovních masáží, zajděte do sauny či bazénu.

Stejná trasa a tempo

Pokud se chcete zlepšovat, nesmíte své tělo nechat příliš zvyknout na zažitý trénink. Váš výkon by stagnoval a motivace poklesla. Hledejte nové cesty a zařaďte do tréninku interval nebo jiné zpestření. Můžete zkusit i běh na pásu, který volím v případě špatného počasí. Jde jen o to, si naplánovat pestrý běžecký plán. Stereotyp je zabiják pokroku, bez změny to nepůjde.

Můj běh životem

Protažení ramene

Běhání jsem na základní škole nenáviděla. Naopak jsem pociťovala jakýsi nátlak, že musím běžet rychle, protože to po mně někdo žádá. Je to velká škoda. Myslím si, že tento blok z dětství má více lidí. Jednoho dne se stalo něco výjimečného. Dodnes to neumím vysvětlit. Nepatřila jsem mezi hvězdy tělocviku, ale jednoho dne jsem v běhání vyhrála. Asi jsem možná konečně běžela sama za sebe. Jen netuším, kde jsem vzala tolik energie a sil. Po nástupu na střední to vše začalo.

Pomalu jsem střídala běh s chůzí, protože jsem nevydržela běžet celou dobu. Postupem času se moje fyzička zlepšila a já vydržela běhat bez většího zadýchávání. Ale pořád ve mně byla velká touha se hnát dopředu a být rychlá. Nastal bod zlomu, kdy jsem musela přestat běhat. Běhání mi neskutečně chybělo, tak jsem alespoň chodila na procházky. Procházela jsem místy, kde jsem často běhala a pozorovala okolí. Uvědomila jsem si, že jsem za honbou za výkonem přehlížela mnohem důležitější věci. Pomalu mi docházelo, co by pro mě měl běh znamenat – především radost z pohybu a relaxace.

Asi největší posun nastal, když jsem navštívila běžeckou školu. Zjistila jsem, že běhat nemusím rychle a zběsile. Není žádná ostuda běhat pomalu. Naučila jsem se, jak běhat správně. Mezi moje největší chyby patřilo došlapování před tělo a na patu. Trvalo dlouho všechny špatné vzorce přepsat těmi novými. Pořád je co zlepšovat, a pokud člověk stojí na místě, nikam se neposune.

Teď už víte, čeho se při tréninku vyvarovat a jak moc je pro člověka pohyb důležitý. Pokud sedíte celé dny v kanceláři, o to více musíte přebírat zodpovědnost za své zdraví. Pohyb na čerstvém vzduchu nic nenahradí. Obujte boty a vyběhněte vstříc zdraví a svobodě.

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

Napsat komentář

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!