Hubnutí bez cvičení

2

Chcete zhubnout, ale posilování či běhání vám nic neříká. Raději se omezíte v jídle. Jaká budoucnost vás čeká? Jak překonat lenost a proč vůbec zařadit pohyb do hubnutí?

Zhubnout bez pohybu samozřejmě jde, možná ale nevíte, o co přicházíte. Nevědomost neomlouvá a tak se podívejme, jak se věci mají.

Budu držet jen dietu a zhubnu!

Pokud chcete zhubnout trvale, přísné diety jsou tabu. Při snížení příjmu energie se dostaví únava a chutě na sladké. Tělo není v rovnováze. Po určité době začnete jíst jako dříve. S tím rozdílem, že budete mít méně svalů a více tukových zásob. Dokonce se mi zdá, že pokud cvičím, mnohem více se ve stravě kontroluji. Paradoxně jídelníček dodržuji pečlivěji, než když se válím doma. Cvičením se odreagujete a případný stres už nemusíte řešit přemírou jídla.

Co se stane s tělem při hubnutí bez cvičení?

Pokud chcete vypadat dobře i v plavkách, mám pro vás zřejmě nepříznivou zprávu. Bez cvičení to prostě nepůjde. Kůže tvoří jakýsi ochranný plášť těla a je do jisté míry elastická. Pokud zhubnete rychle a bez cvičení dočkáte se povislé kůže a celulitidy. Zařazením pohybové aktivity a dodržováním jídelníčku dojde k nárůstu svalové hmoty. Vaše tělo se zpevní a bude vypadat lépe. Možná se i zděsíte při pohledu na váhu. Můžete i přibrat, ale nebojte. Pokud nabíráte svaly, je to normální. Řiďte se raději pohledem do zrcadla.

Cvičení je radost

Cvičení vás musí bavit.

Další důvody proč se zvednout z gauče

Bazální metabolismus

Pravidelným cvičením se hodnota bazálního metabolismu zvyšuje. Při hladovce naopak tělo přepne do úsporného režimu a metabolismus se sníží. Jednoduchá rovnice zní takto: čím vyšší máte bazální metabolismus, tím více energie tělo spaluje, i když zrovna nic neděláte. A to je přesně to, čeho chcete dosáhnout při hubnutí. Pokud navíc tělu budete dodávat pravidelně kvalitní stravu, tak si tělo samo uvědomí, že tukové zásoby už jsou pro něj zbytečné. (Více o tom, co je to bazální metabolisus si můžete přečíst na Wikipedii.)

Imunita

Cvičení potlačuje vylučování stresových hormonů, které snižují obranyschopnost organismu. Sama na sobě cítím, že když podlehnu lenosti, moje tělo není tak odolné. Pokud navíc sportuji venku, zimomřivost je pryč. Od té doby, co pravidelně sportuji a jím zdravě, nemám problém s častými nemocemi jako jsou chřipky a nachlazení. Dříve tomu tak u mě nebylo.

Držení těla

Pro mě je to jeden z nejdůležitějších důvodů, proč cvičím. Pociťuji to i na psychice. Při stresu se mi záda zakulacují. Stačí si zacvičit pár cviků a úpravou držení se změní i vnitřní naladění. Bez pohybu vaše svaly ochabnou a může dojít ke svalové dysbalanci. Postavte se před zrcadlo a porovnejte se před a po narovnání. Zjistíte, že i správné držení těla dokáže opticky zeštíhlit.

Bystrý rozum

Zvýší se vaše schopnost koncentrace. Dojde k prokrvení a okysličení mozkových buněk. Při důležitých zkouškách jsem si mezi učivem dělala přestávky a chodila na krátké procházky. Rozdíl byl opravdu znát, nebyla jsem tolik ve stresu a naučila se mnohem více.

Psychika

Posílením těla sílí i mysl. Sníží se emoční napětí a dostaví se pocity euforie. Budete na sebe hrdí, že pro sebe něco děláte. Neznám lepší lék na depresi nebo špatnou náladu, než je sport. Při aktivnějším cvičení dokážete úplně vypnout a nemyslet na každodenní starosti. Po sportu zjistíte, že se cítíte lépe a že máte mnohem více energie na řešení všech problémů.

Buďte v pohodě

Psychika hraje při hubnutí prim.

Tipy jak překonat odpor ke cvičení

  • Začněte pomalu a nenápadně. Obyčejná chůze se také počítá.
  • Stanovte si pevně danou dobu, kdy budete cvičit. Omlouvá jen nemoc a opravdu výjimečné situace.
  • Cvičte klidně i kratší dobu. Pokud to ze začátku přeženete, může vás to odradit. Postupem času přidávejte.
  • Dejte si reálný cíl, který vás bude motivovat.
  • Uvědomte si, co krom vytouženého výsledku získáte. Není to jen dřina a pot, ale uvolnění a relaxování.
  • Sami se prostě nedonutíte? Cvičte ve dvou nebo se zapište na skupinové lekce.
  • Odměňujte se za své pokroky.
  • Pohyb vás musí bavit. Klidně vyzkoušejte více možností. Vzpomeňte si, co vás bavilo dříve. Rádi jste tancovali, běhali s kamarády po hřišti?
  • Výmluvy, proč to nejde, pusťte z hlavy. Prostě to udělejte!

3 nejčastější výmluvy, proč necvičíte

Nemám čas, hodně pracuji.

Asi úplně nejčastější výmluva, kterou nesnáším. Někdy je těžké, do nabitého programu vsunout ještě cvičení. Pokud si však na cvičení najdete čas, práci budete vykonávat efektivněji. To znamená úsporu času. I to je vám málo? Možná není na škodu přehodnotit i životní priority, buď práce, nebo zdraví.

Je to drahé.

Cviky s vlastní vahou nestojí nic. Mezi levné pomůcky patří švihadlo, overball, míč, posilovací guma. Doma jsem si dokonce vyrobila činky z PET lahví, které jsem naplnila vodou.

Jsem unavená/ý.

To je právě tím, že se nepohybujete. Pohybem se rozproudí vaše energie. Po posilování mám pocit, že bych klidně uběhla i maraton. Jen si musíte dávat pozor, abyste nepřecenili své síly. Potom už se nedostaví příval energie, ale pocit vyčerpanosti.

Především ženy by rády zhubly hned a možno bez námahy. Proč se ale zaměřit pouze na hubnutí? Jsou i mnohem lepší důvody, proč žít zdravě. Přijde mi, že lidé mají k hubnutí spíše negativní přístup. Myslí jen na odříkání a dřinu. Místo toho, aby se cítili plni energie, jsou frustrovaní a bezradní.

Jako malá jsem pohyb nesnášela, ani nevím proč. Možná to bylo tím, že jsem si pořádně žádný sport nevyzkoušela. Bála jsem se, že budu vypadat hloupě. Do fitka chodí přeci jen namakaní borci. Teď vím, že to byly jen pouhé bloky v hlavě. Nebojte se začít, děláte to pro sebe. Přeji vám, ať je pro vás pěkná postava motivací, ale na prvním místě je radost z pohybu.

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

2 komentáře

  1. Dobrý den,
    prosím o radu :) Mám sedavé zaměstnání (za přepážkou) a mé klouby na tom nejsou zrovna nejlépe, jsou nějaká jednoduchá cvičení, která bych mohla provozovat v práci a přitom moc nenamáhat klouby? Děkuji :)

  2. Jana Křížová on

    Dobrý den,

    nejprve bych doporučila zkotrolovat, jak při práci sedíte a jak je váš pracovní stůl rozvržen. Například pokud není monitor v úrovni očí nebo se při práci hrbíte, může to přispívat k vaším potížím. Lehkých cviků pro sedavé zaměstnání je mnoho, určitě bych doporučila se soustředit na vytažení hlavy vzhůru. Představte si, že máte na hlavě talíř či knihu. Už tento pomocný cvik, vám automaticky stáhne ramena od uší a protáhne páteř (eliminujete předsunutí hlavy). Pod stolem nenechte nohy zatuhnout. Občas prokružte kotníky, protáhněte špičky. Soustřeďte se na dýchání, které má také svůj podíl na držení těla. Určitě pokud to jen půjde, dělejte si přestávky. Při přestávce se protáhněte ve stoje. Nezapomínejte ani na pohyb mimo pracoviště, který vám velmi pomůže. Šetrným pohybem na klouby je plavání nebo chůze. Pokud vás ještě něco zajímá, určitě se ptejte. Hezký den, Jana,

Napsat komentář

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!