Meditace pro začátečníky – umění setrvat v současném okamžiku

0

Abyste mohli meditovat, nemusíte být mnichem či vyznávat buddhismus. Pro každého je meditace dostupná. Dozvíte se, jak začít, jaké účinky má meditace na vaše zdraví a jak zkrotit neposedné myšlenky. Na závěr vás čeká inspirující meditační cvičení.

Já si pod meditací představuji rovnováhu a zjednodušení vnějšího světa. Porozumění vnitřním hodnotám, které jsou často v pozadí. Je jen na vás, jak těchto možností využijete.

Pozitivní účinky meditace

  • Zmírnění strachu a úzkosti,
  • oproštění se od hněvu a vzteku,
  • uvolnění mysli,
  • nácvik koncentrace,
  • zlepšení paměti,
  • rozvoj kreativity a vlastní iniciativy,
  • zvýšení sebedůvěry,
  • zmírnění migrén,
  • zvýšení imunity,
  • lepší trávení,
  • kvalitnější spánek,
  • snížení krevního tlaku,
  • optimalizace pulzu a dýchání,
  • snížení svalového napětí,
  • zlepšení sportovních výkonů.

Meditace v otázkách a odpovědích

Jsem schopný/á meditace?

Meditovat může téměř každý, i když jste začátečník. Záleží však na tom, s jakou odpovědností k ní budete přistupovat. S upřímnou snahou brzo dosáhnete prvních výsledků.

Kde a v jaké poloze je nejlepší meditovat?

K meditaci si vyberte prostředí, kde vás nebude nic rušit. Telefon si vypněte. Doma si můžete vytvořit speciální koutek, který bude sloužit výhradně k meditačním cvičením. Jelikož každý člověk je jiný, musíte zkoušet různé meditační polohy a vybrat si tu svoji. Důležité je, aby vám poloha byla příjemná a vydrželi jste v ní po dobu cvičení.

Meditace v přírodě

Meditovat můžete i na svém oblíbeném místě v přírodě.

Kdy mám meditovat?

Ideální čas meditace je podle indických mudrců mezi třetí a čtvrtou hodinou ráno (Brahma Muhurta – Hodina Boha). Jelikož u nás na západě se většinou chodí spát pozdě, lze si přesnou dobu vybrat individuálně. Nejlépe po probuzení, kdy je nejmenší riziko, že usnete. Ráno je příroda tichá a klidná. Mnohem důležitější je však pravidelnost. Proto si ve svém nabitém programu najděte konkrétní dobu, kterou budete dodržovat. Věnujte sami sobě prostor k poznání svého pravého já.

Jak dlouho by měla meditace trvat?

Záleží na tom, o jaký druh meditace se jedná. Pokud jste doma a máte dostatek času, může trvat i půl hodiny. V práci postačí i pár minut. Ukončení meditace by však nemělo být šokem, ale pozvolným návratem do vnějšího světa.

Co mám dělat, když je má mysl roztěkaná?

Rozhodně se rušivým myšlenkám nebraňte, odpor vytváří zbytečné napětí. Raději je přijměte, ale nerozebírejte. Poté se nenásilně vraťte zpět k bodu meditace.

Mohu před meditací jíst?

Nepovažuji za dobrou volbu meditovat ihned po jídle. Vaše myšlenky i tělo by byly těžké. Na druhou stranu není dobré, když vám kručí v břiše. Při pocitu hladu si dejte sklenici ovocné šťávy či ječmene.

Meditace a sport

Vrcholové výkony nejsou pouze otázkou těla, ale především psychiky. Stačí vteřina nevyrovnanosti a může to ovlivnit celý závod. Sport má s meditací hodně společného. Například se rozhodnete, že chcete uběhnout maraton. Zpočátku neuběhnete celou vzdálenost, ale postupným tréninkem dosáhnete svého cíle. Podobné je to také s meditací. S každým dnem vaše vnitřní schopnosti rostou a sílí. Avšak s tím rozdílem, že cíl není přesně určen. Nelze změřit na kilometry.

Občas vídám běžce, z jejichž výrazů obličeje čiší napětí. Pohyb je o radosti a svobodě. Samozřejmě bolest někdy ke sportu patří. Umět ji správně přijmout a pracovat s ní, to je už umění. Klidně si troufnu tvrdit, že vše je v hlavě.

Meditační cvičení

Při meditaci je mysl bdělá a koncentrovaná. Meditovat se dá mnoha způsoby a my si ukážeme některé s nich. Začátečníci většinou začínají uvolňovací, můžeme také nazvat přípravnou fází. Kdy se zaměříte na konkrétní bod a snažíte se získat kontrolu nad svými myšlenkami. Meditaci nechápejte jako obtížnou činnost, ale jako objevení svých skrytých možností. Zpočátku se dokážete soustředit jen na několik minut. Ale i tak na sobě zpozorujete první účinky. Existují i meditační nahrávky na CD s hudbou nebo mluveným slovem.

Vizualizace

Tato technika vám pomůže rozvinout schopnost koncentrace. Lze ji však použít i k řešení různých problémů. Při představě nějaké události, okamžiku nebo činnosti. My si ukážeme, jak vytvořit mentální obraz věci. Vhodná je květina, svíčka nebo oblázek. Záleží na vaší fantazii.

  1. Zaujměte uvolněnou pozici v tureckém sedu. Před sebe postavte svůj objekt vizualizace. Věnujte mu plnou pozornost. Oči mějte zatím otevřené.
  2. Poté oči zavřete a vyvolejte ho svým vnitřním zrakem. Kousek po kousku odkrývejte nejmenší detaily. Jestliže je obraz nejasný, na objekt se podívejte. Vnímejte jeho tvar, barvu, popřípadě i vůni.
  3. Znovu oči zavřete a obraz udržujte co nejdéle v mysli. V průběhu meditace se mohou objevit rušivé myšlenky a jiné obrazy. Nezabývejte se jimi a nechte je odeznít.
  4. Veškerý neklid a napětí odchází. Až budete připraveni, proveďte hluboký nádech a výdech. Pomalu otevřete oči a uvolněte se z pozice, kterou jste zaujímali.
Meditace

Najděte svoji vnitřní rovnováhu.

Vědomí těla

Existenci svého těla bereme na vědomí pouze tehdy, když onemocníme či nás něco trápí. Není žádná předloha pro váš život. Pouze vy rozhodujete o tom, jak budete reagovat na radostné a bolestné situace.

  1. Zaujměte uvolněnou pozici, která vám je příjemná. Zavřete oči a zaměřte pozornost na své tělo. Dech směřujte do břicha, sledujte rytmus a pravidelnost pohybu.
  2. Poté obraťte svou mysl na vrcholek hlavy. Od temene postupujte dolů k obličeji. Uvolněte mimické svaly a povolte sevření úst.
  3. Pokračujte a věnujte pozornost krku, šíji a hrudníku. Velké napětí bývá právě v oblasti šíje. Uvolněte ramena, celé ruce až k dlaním. Až se tímto způsobem dostanete k ploskám nohou, projděte své tělo v opačném pořadí zpět vzhůru.
  4. Všimněte si, jaké pocity se objevují u každé části těla. Až se rozhodnete skončit, chvíli setrvejte v klidu a otevřete oči.

Zařaďte meditaci i do svého každodenního života. Jezte, choďte, poslouchejte vědomě. Využijte svého dechu k uvolnění napětí a negativních emocí. Myslíte si, že je to příliš duchovní a není to pro vás? Vyzkoušejte a sami pocítíte.

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

Napsat komentář

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!