Poradna

Zeptejte se na cokoli, co souvisí se zdravým životním stylem.
Nebo si nejprve prohlédněte otázky a odpovědi ostatních.


Chci se na něco zeptat

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Vaše otázka


Otázky a odpovědi

Dobrý den, pravidelně cvičím, nejčastěji kombinuji crossfit s běháním. Mám užívat nějaké doplňky stravy např. proteinové nápoje nebo ionťáky? Nebo jak vypadá sportovní strava ? Mám zkušenost s redukční stravou, ale se sportovní vůbec, tyto doplňky stravy jsou pro mě záhadou. Děkuji.
Doplňky stravy se všeobecně používají v případě, že klasická strava nestačí. Bohužel jste mi nenapsala, s jakým cílem sportujete (hubnutí, zlepšení kondice) a především nevím, kolikrát v týdnu sportujete a jaká je vaše strava během dne. Já jsem všeobecně názoru, že pokud jde o sport pouze rekreační (3 – 5x týdně 1 hodina), nejsou speciální sportovní doplňky třeba, protože se vše dá běžnou stravou zvládnout. Jako ionťák vám klidně postačí kvalitní zelený čaj slazený medem, s citrónem a špetkou soli. Během dne si ohlídejte dostatečný příjem bílkovin. Po sportu doporučuji plnohodnotnou stravu, která obsahuje sacharidy i bílkoviny (např. příloha + maso + zelenina). Takové jídlo by mělo být zhruba hodinu po sportu. Před tím, pokud máte hlad nebo se cítíte velmi unavena, můžete zařadit 1 ks ovoce. Nikdy nechodit cvičit nalačno a hladová! Hezký den, Alena.
Jana 7.12.2014
Chtěla bych se zeptat na panenský kokosový olej, zda je vhodný? A jaké máte zkušenosti, může se používat za tepla, voní pouze nebo i chutná. Děkuji
Kokosový olej je nyní velmi módní záležitost. Já osobně ho více než v kuchyni volím na péči o pokožku.

Při přípravě pokrmů je třeba počítat s jeho nasládlou chutí. Hodí se tedy na přípravu spíše krémů, cukroví nebo kaší. Na trhu se ale již objevují i oleje zbavené vůně a chuti.

Doporučitelný je pouze olej nerafinovaný (tj. není částečně ztužený), ten je dobře stravitelný, rychlým zdrojem energie, která se neukládá do rezerv. Dle studií působí antibakteriálně (osobní zkušenost bohužel nemám). Ve studené kuchyni oceníte obsah antioxidantů. V teplé zase jeho stálost ve vysokých teplotách (nepřepaluje se). Hezký den, Alena.

Nela 6.12.2014
Mám léčenou štítnou žlázu, diabetes léčený hodnota 5.6 po operaci páteře, takže minimální pohyblivost. Potřebovala bych upravit výživu z důvodu nějaké kilo zhubnout, abych se cítila lépe. Děkuji
Dobrý den, vaše informace jsou bohužel velmi strohé. Potřebovala bych vidět přesné lékařské zprávy a především jakým způsobem máte kompenzovaný diabetes. Přijďte za mnou do poradny, kde můžeme vše podrobně probrat. Kancelář mám v Praze, první schůzka je nutná osobní. Dále můžeme vše konzultovat i přes internet. Kdybyste měla zájem, tak vyplňte formulář a já vám zavolám. Pak vám ráda poradím a určitě najdeme řešení. Z těchto informací je opravdu riziko, něco konkrétního radit. Hezký den, Alena.
Dagmar 6.12.2014
Mám sedavé zaměstnání a často mě bolí záda, co můžu dělat, abych už měl od bolesti zad pokoj?
Na tuto otázku se těžko odpovídá, když nevím bližší okolnosti. Bolesti zad jsou zpravidla způsobené nedostatkem pohybu a setrvávání za stolem v nevhodných polohách. Negativní vliv může mít i nadměrné množství stresu. Pokud vám to vaše zdaví dovolí, tak zařaďte pravidelný pohyb alespoň hodinu 3x v týdnu. Například v podobě chůze s holemi. Hůlky pomohou narovnání postavy a zapojení i horních partií. Pravidelný pohyb pomůže i k lepší náladě a eliminaci stresu. Dalším hvodným pohybem je třeba plavání nebo jóga. Pokud máte jakékoli zdravotní obtíže, které vás v pohybu eliminují, poraďte se s fyzioterapeutem. Hezký den, Alena.
Martin 5.12.2014
Jsem těhotná a chci se v těhotenství vyhnout tomu, abych přibrala na váze. Jak mám jíst?
Těhotenská strava je velmi rozsáhlé téma vhodné spíše na osobní konzultaci. Na vaše tělo jsou vznášeny obrovské nároky a je třeba mu dodat dostatek živin i energie. Zároveň nadměrné množství energie může způsobit nadměrné přibírání na váze. Zapomeňte na to, že musíte jíst za dva. Navýšení dávek stravy během těhotenství je postupné, podle toho, jak dítě roste, ale i na konci těhotenství není větší než 1300kJ (tj. cca 1 rohlík, silně namazaný lučinou a 3 plátky šunky). Hlídejte si dostatečný příjem bílkovin (maso, vejce, luštěniny, mléčné výrobky…) alespoň ve třech denních dávkách jídla, dostatečný příjem ovoce a zeleniny a dostatečný příjem komplexních sacharidů (celozrnné pečivo, brambory, rýže, těstoviny z tvrdé pšenice, další přílohy). Rozhodně byste neměla trpět hlady. Co v těhotenství vůbec nepotřebujete jsou sladkosti (rychlé cukry), ty také bývají častým důvodem neadekvátního přibírání na váze. Hezký den, Alena.
Jana 1.12.2014
Chci zhubnout, tak jsem večer vynechala přílohy, je to tak správně?
Na tuto otázku je těžké odpovědět, pokud neznám váš zdravotní stav a jídelníček po celý den. Velké množství výživových poradců toto používá, kvůli faktu, že sacharidy (jejichž zdrojem jsou přílohy, ale také například pečivo, ovoce nebo alkoholické nápoje) naše tělo používá jako aktuální zdroj energie. Večer, když už nemáme pohybovou aktivitu ani jinou fyzicky náročnější činnost tedy velké množství sacharidů nepotřebujeme. Ovšem toto doporučení se nedá použít u každého a zdaleka není nutné. Hezký den, Alena.
Lucka 27.11.2014
Pracuji na směny a mám i noční, mám v noci jíst?
Určitě ano, pokud přes noc vaše tělo nemůže odpočívat, tak jak je mu přirozené, musíte mu dodávat energii a živiny, tak jako přes den ideálně zhruba v 3hodinových intervalech. Doporučuji volit jídla lehká na strávení například v podobě polévek, tvarohů, zeleniny. Rozhodně byste neměla jít spát v ranních hodinách hladová. Hezký den, Alena.
Kristýna 20.11.2014
Chodím pravidelně cvičit, ale nevím, jak mám jíst před cvičením a jak po cvičení? Mám vůbec před cvičením jíst, aby mi nebylo těžko?
Sportovní výživa je odvislá od druhu a intenzitě cvičení. Pokud se jedná o běžné rekreační cvičení 2 – 3x v týdnu, nemusíte se sportovní stravou až tak trápit. Cvičit byste rozhodně neměl jít hladový. Optimální je poslední stravovací dávka cca 1- 1,5 hod před cvičením. Ta by měla určitě obsahovat dávku sacharidů (pečivo, příloha – např. ovesné vločky s bílým jogurtem a banán). Pak už by vám těžko být nemělo. Do hodiny po cvičení byste měl přijmou plnohodnoutnou stravu, tj. sacharidy i bílkoviny (např. maso + příloha). Pokud máte hlad hned po cvičení, vyřešte to jedním kusem ovoce (banán je velmi vhodný) cca 20 minut po cvičení a pak si v klidu doma dopřejte plnohodnotné jídlo. Hezký den, Alena.
Roman 17.11.2014
Chci se na něco zeptat

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!