Setkání blogerů pod záštitou iniciativy Vím, co jím a piju

1

V sobotu 14. 3. 2015 jsem byl pozván na setkání blogerů, které organizovala iniciativa Vím, co jím a piju. Celá akce byla velice příjmená a tak bych vám ji rád představil trochu blíže. Dozvíte se, jak akce probíhala, co všechno jsme se dozvěděli, co jsme si společně uvařili a také snědli. Pojďme na to.

Místo konání

Sraz byl v 10:00 v krásných prostorech školy vaření Laboratorio. Jelikož nejsem pražák, tak jsem budovu chvíli hledal, protože vchod je celkem nevýrazný a když jsem poprvé prošel kolem, tak jsem ho přehlédl. Po 5 minutách jsem se ale vrátil a na druhý pokus jsem vchod společně s další účastnicí setkání našel. Vnitřní interiér byl pěkně řešený, k dispozici byla jak velké prostorná kuchyň pro 20 lidí, tak i konferenční místnost s velkým stolem, kam jsme se všichni pohodlně vešli.

Sůl není nad zlato

Sůl není nad zlato

Přednáška paní doktorky Václavy Kunové o soli

Po krátkém ale příjemném přivítání následovala přednáška paní doktorky MUDr. Václavy Kunové o nadměrném používání soli v České republice. Bohužel Češi patří mezi 3 největší konzumenty soli v Evropě, v žebříčku jsme hned za Maďarskem a Rumunskem. Soli jsem se detailně věnoval v samostatném článku. S vysokou konzumací sole jsou spojovány zejména kardiovaskulární onemocnění (nejčastější příčina úmrtí u nás) a velice důležité je vědět, že vysoký příjem soli vede nepřímo k obezitě.

Velmi zajímavá byla prezentace výsledků průzkumu obsahu soli v pečivu, který byl prováděn na základě požadavku iniciativy Vím, co jím nezávislou laboratoří. V průzkumu vyšlo najevo, že běžně prodávané pečivo je přesolené, i když to tak na první pohled (chuť) nemusí vypadat. Pokud si dáte k snídani 2 rohlíky a k svačině 2 „oblíbené kaiserky“, tak jste pravděpodobně překročili denní doporučenou dávku soli. V průzkumu se objevil pouze jeden druh pečiva, který splňoval kritéria hodnocení, ale jednalo se o velmi specifické pečivo, které v běžném supermarketu nekoupíte.

Znovu se tedy potvrzuje to, co říkám pořád. Pokud chcete jíst zdravé celozrnné pečivo, tak budete muset začít péct doma svoje vlastní. Nejvhodnější je pečivo z žitného kvasu. Připravil jsem pro vás podrobný návod jak na to. S použitím domácí pekárny vás bude zdravý celozrnný kváskový chléb stát zhruba 15 minut vašeho času, to stojí za to, ne?

V průběhu přednášky padla i důležitá informace o draslíku, který je důležitý pro správnou funkci soli v našem organismu. Jednoduše se dá říct, že draslík dokáže kompenzovat trochu vyšší konzumaci soli. Jaké potraviny jíst, abysme zvýšili příjem draslíku? Ano, je to naše oblíbená zelenina. Kolik zeleniny bysme měli denně sníst a další informace se dozvíte v tomto článku.

Foodstyling

Foodstyling

Profesionální fotografka a food stylistka Lenka Foltýnová

Po přednášce a diskuzi následovalo krátké povídání o tom, jak fotit jídlo (tzv. food styling). Slova se tedy ujala profesionální fotografka Lenka Foltýnová. Dostali jsme pár rad z jejích osobních zkušeností. Překvapilo mě, že nezatracovala focení chytrými telefony. Potěšilo mě tvrzení, že s iPhonem lze dělat opravdu pěkné fotky (skoro všechny fotky Super životního stylu jsou pořízené iPhonem :-)). Nicméně pokud to někdo myslí s fotografií opravdu vážně, tak se nevyhne profesionálnímu vybavení – foťák, objektivy, světla, atd…

Společné vaření

Konečně se dostáváme k nejzábavnější (alespoň pro mě) části celého setkání a tou bylo společné vaření. Mohli jsme vařit ve 2 nebo 3 členných týmech, protože samostatně by to nebyla taková zábava, ale hlavně nebylo tolik sporáků. Měl jsem štěstí na kuchařky, které si mě vybrali do týmu. První z nich (na fotce uprostřed) byla Martina, která má skvělý food blog Vařeniště.cz, kde můžete najít mnoho zajímavé inspirace. Druhá kolegyně byla Míša jejíž blog Cooking with Šůša byste také neměli přehlédnout.

Míša, Martina a já (Karel)

Měl jsem v týmu super kuchařky Martinu a Míšu

Salát z černé čočky se zeleninou, kozím sýrem a ořechy

Na tento recept jsem se opravdu těšil, protože černou čočku Beluga jsem ještě nikdy nejedl, ale už delší dobu jsem na ní měl zálusk. Musím se přiznat, že předčila moje očekávání. Narozdíl od jiných druhů čočky ji můžete uvařit opravdu aldente a jednotlivá zrníčka krásně drží pohromadě, aniž by se rozvářely nebo z nich odpádavaly slupičky. V kombinaci s kořenovou zeleninou, octem, kozím sýrem a vlašskými ořechy byl tento předkrm skvělý začátek.

Salát z černé čočky s kozím sýrem

Salát z černé čočky s kozím sýrem

Flank steak s polentou a glazovanou růžičkovou kapustou

Nevím, jak se na flank steak tvářily děvčata, která na setkání převažovala (bylo mi mezi nimi opravdu příjemně :-)), ale pro mě je maso číslo jedna. Proto se není čemu divit, že se moje oči rozzářili, když jsem viděl krásný kus flank steaku. Flank je hovězí pupek a na steaky se velmi hodí, ale musíte si vybrat opravdu dobrý a vyzrálý kousek jinak se vám steak nepovede, i když budete vařit jako Zdenda. Vyplatí se vsadit najisto a navštívit svého lokálního řezníka (pokud takového ještě nemáte, tak vřele doporučuji najít). Samotná příprava steaku je jednoduchá – pepř, pomazlit maso kapkou oliváče z obou stran a šup s ním na rozpálenou pánev. Pár minut z obou stran a je to.

Jako příloha byla zvolena opečená polenta a glazovaná růžičková kapusta. Polenta lze připravit na 1000 a jeden způsob, my jsme však zvolili ten nejjednodušší. Pouze voda, sůl a instantní polenta.

Celkově mi kombinace polenty a steaku velmi chutnala, ale nasládlou růžičkovou kapustu bych pro příště vynechal a zvolil raději čerstvý zeleninový salát a nebo restovanou středomořskou zeleninu (papriky, rajčata, cuketu, lilek, cibuli).

Flank steak s polentou

Flank steak s polentou a glazovanou růžičkovou kapustou

„Odlehčené“ tiramisu

Nejsem velkým milovníkem sladkých dezertů, ale v tomto případě jsem byl mile překvapen. Do jedné porce padlo pouze minimální množství cukru (4 gramy) a i tak byl dezert příjemně sladký. A to vše díky ricottě, která má sama o sobě nasládlou chuť.

Jak hodnotím celé setkání?

Setkání blogerů probíhalo ve velice příjmené a přátelské atmosféře. Jsem velmi rád, že jsem měl tu čest a mohl jsem se zúčastnit. Jediná věc, která mi trochu vadila bylo, že na začátku neproběhlo žádné rychlé představení účastníků. Jelikož času na seznamování a pokec bylo málo, tak člověk němel moc šanci poznat všechny zúčastněné. Více jsem tedy mluvil jen s těmi, kteří seděli kolem mě a nebo s holkami, se kterými jsem vařil.

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 komentář

Napsat komentář

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!

Líbil se vám tento článek? Doporučte ho ostatním.
Chcete posílat každý týden recepty na e-mail? Ano, chci recepty ZDARMA!