Mléko a mléčné výrobky

U mléčných výrobků se doporučuje konzumovat jejich polotučné verze. Odtučněné nebo nízkotučné produkty jsou nejen bez chuti, ale i jejich výživová hodnota je celkově nižší. Plnotučné mléčné výrobky jsou vhodné pro malé děti, které mají větší potřebu tuku než dospělí. Mléko je velmi kontroverzní potravina. Alternativní přístupy jako je čínská medicína, ajurvéda či makrobiotika dokonce mluví o jeho nevhodnosti či škodlivosti.

Mléčné výrobky jsou často spojovány s intolerancí na laktózu a alergií na mléčnou bílkovinu, které způsobují především rozličné zažívací potíže. Pokud vám mléčné výrobky nedělají dobře, tak je rozhodně nejezte. Mnoho specialistů upozorňuje na to, že pasterizované mléko je výživově nehodnotné, a proto i nevhodné ke konzumaci. V ČR je nepasterizované mléko ale zakázané prodávat za účelem ochrany společnosti před různými chorobami jako např. TBC. Všeobecně se doporučuje konzumovat mléčné zakysané výrobky, jako jsou kefíry, podmáslí, bílé jogurty, méně tučné sýry nebo tvarohy, jakožto zdroj probiotických kultur.

Kravské mléko

Názory na samotné obyčejné kravské mléko se různí. Mnozí odborníci tvrdí, že pro dospělého člověka není mléko nijak prospěšné, ale zároveň ani nijak nevadí. (Pozn. výživové specialistky – na mléko je názorů mnoho, všeobecně se ale dá říci, že mléko je vhodné pro děti kvůli vápníku). Mluvíme tu o střídmé konzumaci mléka (např. 2-3 deci denně) a o mléku polotučném. Odborníci nedoporučují krabicové ani trvanlivé mléko, vždy je potřeba kupovat čerstvé, nejlépe farmářské, které je produkováno kravami z pastvin a má nejen lahodnou sladkou chuť a vůni, ale především vyšší obsah mikroživin.

Máslo

Máslo musí obsahovat více jak 80% živočišného tuku, jinak to není máslo. Kvalitní tvrdé máslo do zdravého jídelníčku také patří, ale používejte ho s rozumem. Máslo je vhodné spíše na studenou kuchyni. Pokud se rozhodnete použít máslo na tepelnou úpravu, tak je vhodnější použít máslo přepuštěné, tzv. ghí. Přepuštěné máslo je zbaveno vody, má vysoký kouřový bod a lehce oříškovou chuť. Odnaučte se mazat máslo na chleba nebo pečivo. Pokud si dáte pečivo se šunkou nebo sýrem, tak již není potřeba přidávat další tuk.

Výživový specialisté poukazují na to, že margaríny opravdu nejsou vhodnou náhradou. Kvalitní máslo konzumované s mírou je pro tělo mnohem přirozenější. Obsahuje nasycené mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Ty jsou dobře stravitelné a mají pozitivní vliv na střevní prostředí.

Smetana

Klasická smetana není moc doporučována, kvůli vysokému obsahu tuku. U nízkotučných variant zase smetana přichází o většinu mikroživin. Vhodnější variantou je zakysaná smetana. Nepoužívejte smetanu při přípravě jídel jako jsou oběd nebo večeře. V masu obvykle bývá tuku dostatek, není třeba ho přidávat. Těstoviny se smetanovou omáčkou jsou kalorická, výživově nehodnotná „bomba“.

Sýry

Sýry jsou skvělou součástí zdravého jídelníčku, jen je nutné si vybírat ty správné. Mějte na paměti, že většina sýrů je hodně tučných. Často se uvádí procenta tuku v sušině. To však není celkový obsah tuku ve 100 gramech, pozor na to (Pokud je uvedeno, že má sýr 50 gramů tuku v sušině a zároveň je uvedeno, že sýr má 50% sušiny, tak v sýr obsahuje 25 gramů tuku ve 100 gramech sýru. Protože sušiny je polovina (50 gramů)). Ze sýrů jsou vhodné sýry do 30% tuku v sušině (sušina 50- 60%). Nejvhodnější jsou sýry čerstvé, které obsahují minimum tuku, ale jsou plné bílkovin, vápníku apředevším jsou nejméně průmyslově zpracovány. Jedná se např. o sýr cottage, sýry typu žervé nebo „tvrdý tvaroh“, které se hodí jako pomazánka na chleba.

Je potřeba si dát pozor, že v sýru můžeme přijmout opravdu hodně tuku. Jejich konzumace je vhodná, ale je třeba vnímat přijaté množství). Tvrdé sýry mají málo vody, vysoký obsah vápníku a leckdy i tuku (až 50%). Pozor na plísňové, bývají tučné, ale především hůře stravitelné vlivem plísní. Nelze je doporučit u dětí, těhotných a kojících žen!

Tavené sýry

Této kategorii sýrů se vyhněte. Při jejich přípravě se používají tavící soli, které jsou plné fosforečnanů. Dětem taveňáky rozhodněte nedávejte a pokud se bez nich vy neobejdete, tak se snažte je konzumovat v co nejmenší míře.

Tvarohy

Polotučný tvaroh je vynikající surovina. Obsahuje mnoho kvalitních bílkovin, vápníku a zároveň málo tuku. Je to jeden z mála zdrojů vit. K2, který je nezbytný pro dobrou vstřebatelnost vápníku do kostí. Nekupujte však tvarohy ochucené. Ochuťte si raději tvaroh doma podle svého. Máte rádi ovocné? Přidejte si do tvarohu čerstvé nakrájené nebo rozmixované ovoce doma. Máte rádi čokoládu? Nastrouhejte si doma kvalitní hořkou čokoládu (alespoň 50% obsahu kakaa) a smíchejte ji s tvarohem. Není nic jednoduššího jak si pochutnat a zároveň tak udělat něco pro své zdraví. Výborný základ do pomazánek.

Kefír, zákysy, kyška

Kefír je kvašený nápoj z mléka. Díky kvašení, které v kefíru probíhá podporuje přirozenou střevní mikroflóru a významně tak napomáhá našemu trávení.

Podmáslí

Podmáslí vzniká jako vedlejší produkt při výrobě (stloukání) mléka. Z toho vyplývá, že obsahuje minimum tuku, ale zůstaává v něm mnoho výživných látek včetně vápníku. Stejně jako kefír napomáhá trávení.

Olomoucké tvarůžky

Olomoucké tvarůžky jsou chutný a skvělý mléčný produkt. Vyrábí se z tvarohu. V obchodech si dejte pozor na napodobeniny, které se vyrábí ze syrovátky a ne z tvarohu! Obsahují velké množství bílkovin a minimum tuku. Hodí se samotné na chleba nebo na přípravu domácích pomazánek. Tvarůžky jsou vynikající potravina při hubnutí jako zdroj bílkovin.

Jogurt

Jogurty se doporučují bílé a neodtučněné, protžoe jsou dobrým a léhkým zdrojem bílkovin a probiotických kultur.

Kozí mléko a produkty z něj

Kozí mléko je výživově bohatší, především na vápník, železo, hořčík či fosfor. Mluví se i o tom, že má vyváženější poměr těchto živin než kravské mléko. Výhodou je, že není tak často původcem alergií. Nevýhodou je jeho specifická vůně a vyšší cena.

Ovčí mléko a produkty z něj

Ovčí mléko má ve srovnání s kravským mlékem více bílkovin, enzymů a vitamínů řady B. Opět má specifický pach a vyšší cenu.

Rostlinná mléka

Rostlinná mléka jsou výbornou alternativou pro alergiky. Běžně k sehnání jsou mléka ovesná, kokosová, sojová, špaldová, rýžová, mandlová a občas i maková. Všeobecně jsou doporučitelná s výjimkou mléka sójového, které není vhodné na každodenní konzumaci, lze ho ale občas zařadit. Obsah živin se liší druh od druhu.

1 zdravý recept každý týden ZDARMA

Pozor, počet odběratelů je omezen!
Nepropásněte svou šanci.

  • Jídlo je 90% úspěchu.
  • Často vám chybí inspirace?
  • Zašleme vám – snídaně, svačiny, obědy i večeře.


Už se nechci pořád ptát, co mám dnes vařit!